Tényleg egyre olcsóbb a Sziget?

Lelki szemeim előtt már látom a borzolódó kedélyeket és a felháborodott kommenteket, de mégis megkockáztatom azt az állítást, hogy a Szigeten olcsóbb lett a fesztiválozás. A koronavírus miatti egy-két év kihagyás után visszafogottabb tömegek tértek vissza a fesztiválokra, amin a 2022–2023-as inflációs környezet sem segített. A statisztikák szerint 2018 óta szinte folyamatosan csökken a legtöbb fesztivál látogatottsága.

picture

Mivel a vendéglátásban és a turizmusban legfeljebb statisztikai értelemben vagyok érintett, inkább az árak felől közelítem meg a kérdést. Innen nézve az látszik, hogy a minimálbérhez és az átlagbérhez viszonyítva a válság óta nem volt ilyen olcsó a szórakozás. (Most eltekintek a medián- és az átlagbér közötti különbségtől a hosszabb távon elérhető adatsorok miatt, de a gazdaság fehéredése talán nem is torzítja érdemben a fizetőképességet.)

Természetesen nominálisan nem lett olcsóbb a fesztiválozás – sőt, reál értelemben is nagyjából évi egy százalékos drágulás volt megfigyelhető. Ez azonban jelentősen elmarad a keresetek növekedésétől, és – saját benyomásom szerint – a budapesti árak emelkedésétől is.

Euróban számolva a kép még érdekesebb: itt nagyjából öt százalékos éves drágulás látszik. Ez reál értelemben már nagyobb emelkedést jelent az alacsonyabb eurózónás infláció miatt, ugyanakkor nagyjából illeszkedik a legnagyobb nemzetközi fesztiválok árdinamikájához. „Ár/érték” arányban – vagyis figyelembe véve, hogy a legtöbb külföldi nagy fesztivál 3–4 napos – a Sziget továbbra is a legkedvezőbbek közé tartozik.

A fogyasztás sem mutat más képet: az árak itt is nagyjából az 1 százalék körüli reál drágulással nőttek, hasonlóan a jegyekhez (az ételeket nem számolva, hiszen a nemrég bevezetett „budget” kínálat és az évről évre változó választék miatt ezek amúgy sem összehasonlíthatók). Nominális szinten a fogyasztás ára továbbra is elmarad a nagy külföldi fesztiválokon megszokott árszínvonaltól – elég felidézni az idei Coachella idején az internetet bejáró VIP bottle service árlistát.

picture

Beindult a fesztiválszezON!

Két év szünet után ismét elindult és teljes gőzzel dübörög a fesztiválszezon. Mai adásunkban Marsalkó Dáviddal, a Halott pénz frontemberével és Lobenwein Norbert fesztiválszervezővel beszélgettünk a kezdetekről, az idei szezonról és jövőbeni terveikről.

Az ár/érték kérdésnél az is lényeges, hogy az első körös, legolcsóbb bérletek napi bontásban bő 16 ezer forintra jönnek ki, míg a jelenleg kapható legdrágább verzió is „csak” 26 ezer forint volt naponta. Ez így is jelentősen kedvezőbb, mint a nagy nemzetközi előadók egyestés koncertjei, ahol a jegyárak jellemzően 20–30 ezer forinttól indulnak – a jövő évi, általam várt Metallica koncertre például az állójegyek ennek a duplájába kerültek.

Mindezek alapján nem az árszínvonal tűnik a fesztiválok látogatottságának fő mozgatórugójának, hanem sokkal inkább a kulturális mintázatok változása – például az egy előadós nagykoncertek „reneszánsza”.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Goodwill hunting – ahogy azt a bankpiacon csinálják

Olvasási idő: 2 p
Hogy tudott az UBS néhány hónap alatt 28,9 milliárd dollárnyi, azaz több, mint 10 ezer milliárd forintnyi profitot összehozni? Ne keressen senki „chart crime-ot” a grafikonon, nem a tengelyekben rejlik a válasz, hanem a számviteli szabályokban.
picture

Pierre Andurand, az egyik legelitebb klub igazi rocksztárja

Olvasási idő: 2 p
Annak ellenére, hogy kétséget kizáróan legalább annyira lenyűgöző személyiség, mint a széles körben ismert Michael Burry, Bill Ackman vagy Carl Icahn, viszonylag kevesen ismerik Pierre Andurand nevét.
picture

Te fizetnél 2,9 millió dollárt ezért a cikkért?

Olvasási idő: 2 p
Na és 69 milliót egy háttérképért? Mike Winkelmann, másnéven Beeple, értékesítette digitális képét ilyen összegért, Jack Dorsey, a Twitter alapítója pedig első tweetjét adta el 2,9 millió dollárért. Akár látunk értéket ezekben, akár nem, úgy tűnik, hogy a művészet és a gyűjtemények egy új formáját látjuk kibontakozni.