A Mikulás-rali, ami nem is Mikulás-rali

Év végéhez közeledve rendszerint előkerül a Mikulás-rali témája. Nem véletlenül: az év végi portfólió átrendezések, az alacsonyabb forgalom és a kisebb intézményi aktivitás gyakran okoznak hektikus mozgásokat.

picture

Az 1972-ben a Stock Trader’s Almanac által népszerűvé tett szezonalitás az egyik legerősebb piaci mintázat: a statisztikák szerint nagyjából ötből négyszer bejön, és például az S&P 500 esetében az átlagosnál közel kétszer nagyobb emelkedést hoz ez az időszak. Vagyis a „csapkodás” jellemzően inkább felfelé zajlik.

Az elmúlt években ugyanakkor gyengébb volt a találati arány. Tavaly egy erős évet zárt eséssel a piac, és sokak emlékezetében élénken él a 2018-as december is, amikor mintegy 15 százalékot zuhantak a részvények. A Mikulás-rali ereje azonban ott is megmutatkozott: az esés karácsony körül elérte a mélypontját, majd január második kereskedési napjáig már emelkedett a piac. Biztató lehet az is, hogy az akkori meghatározó tényezők – a Fed kamatemelései miatti növekedési félelmek és Trump vámháborúja – most jóval enyhébb formában vannak jelen: kamatvágási ciklusban járunk, és Trump politikája is puhult április óta.

Felmerülhet a kérdés: miért beszélünk egyáltalán Mikulás-raliról, amikor a Mikulás már rég megvolt, és mindenki túl van a csokival teli cipőkön? Azért, mert a Mikulás-ralit nem a december 6-i Mikulás hozza, hanem az angolszász „Santa Claus”. A mi naptárunk szerint ez inkább Karácsony- vagy Jézuska-rali lenne, hiszen az eredeti definíció december utolsó öt és január első két kereskedési napjára vonatkozik.

Jön-e idén a híres Mikulás-rali?
Péntek Gábor, az Accorde Alapkezelő portfóliómenedzsere a Millásreggeli vendége volt.

A novemberi, AI-kapcsolt korrekcióból a piac gyorsan talpra állt, és most ismét abszolút csúcsa közelében jár. A konszenzus szerinti kamatvágás után csak a héten érkező amerikai makroadatok vagy egy váratlan japán jegybanki húzás akadályozhatja meg az év végi ralit.

ÍGY ARRA A KÉRDÉSRE, HOGY LESZ-E IDÉN MIKULÁS-RALI, A JÓ KÖZGAZDÁSZ VÁLASZA MOST IS AZ: ATTÓL FÜGG.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Minek olcsón venni, ha lehet drágán is?

Olvasási idő: < 1 p
Driehaus szerint több pénzt lehet keresni azzal, ha az ember „drágán vesz és még drágábban ad el”, mint az általánosan elfogadott „olcsón vegyél és drágán adj el” mottóval.
picture

„This time is different”

Olvasási idő: < 1 p
A 90-es évek eleje óta nem volt példa arra, hogy az S&P 500 ilyen magas értékeltség mellett a következő öt évben pozitív hozamot biztosítson a befektetőknek.
picture

Tényleg egyre olcsóbb a Sziget?

Olvasási idő: < 1 p
Drágulás ugyan volt, ez azonban jelentősen elmarad a keresetek növekedésétől.