Vissza az alapokhoz – Stratégiai átalakulás a Porschénál

Ismét előkerült az európai autóipar gyengeségének egy visszatérő áldozata. A Porsche – ahogy az iparág legtöbb szereplője – az elmúlt időszakban példátlan makrogazdasági és geopolitikai nyomással szembesült, amely miatt több ízben is kénytelen volt lefelé módosítani éves eredményvárakozásait. Most ismét sor került erre: a vállalat a hosszú távú stratégiáját is kénytelen volt újragondolni, ami erősen negatívan érinti mind a Porsche, mind a Volkswagen csoport idei eredményességét.

picture

(A cikk először a Világgazdaság oldalán jelent meg 2025. szeptember 23-án.)

A péntek este érkezett tájékoztatás szerint a Porsche rendkívüli stratégiai fordulatot hirdetett meg, amely egyszerre célozza a termékportfólió rugalmasabbá tételét, a pénzügyi ellenálló képesség növelését és a márka megerősítését. A döntés azt követően született, hogy a Porsche 2025 első fél évében csökkenő árbevételről és gyakorlatilag harmadára eső profitabilitásról számolt be, emellett pedig jelentős piaci részesedést is vesztett. A frissített eredmény-előrejelzések már tartalmazzák az amerikai vámok lehetséges negatív hatásait is, ami különösen fájó a termékeit teljes egészében Európában gyártó márka számára.

Fontos döntést hozott meg a Porsche

Oliver Blume vezérigazgató szerint a világ „drámaian és előre nem látható módon” változik, ezért a korábbi döntések egy része ma már más megvilágításba került. A Porsche a korábbi agresszíven elektrifikációpárti stratégiát rugalmasabb megközelítéssel kívánja felváltani, elsősorban a belső égésű motorok lassabb kivezetésével. Jó példa erre a 718-as modell, amelyet korábban kizárólag elektromos kivitelben akartak piacra dobni, az új stratégiai tervben viszont belső égésű változat is szerepel. Ennek a lépésnek a vásárlók várhatóan örülni fognak, hiszen az értékesítési adatokból egyértelműen kiderült, hogy a Porsche rajongói továbbra is a benzinmotoros modelleket részesítik előnyben. A Taycan az egyik legveszteségesebb sorozatnak bizonyult a vállalat történetében, és az új, teljesen elektromos Macan sem hozta a várt sikereket.

picture

Elektromosan is Porsche a Porsche?

Mostanra már mindenki hozzászokott, hogy a Porsche értékesítési számaiban eltörpülnek a valódi sportautók.

Az alapokhoz való visszatérés mellett a Porsche természetesen nem adja fel az elektromos hajtású modellek fejlesztését. Szinte minden jelenlegi modellnél biztosítani fogják mind a belső égésű, mind az elektromos hajtásláncot, miközben

  • a Taycan és a Macan mellé
  • új, teljesen elektromos Cayenne és 718 modellek

fejlesztése is zajlik Stuttgartban.

A KÖZÉP- ÉS HOSSZÚ TÁVÚ STRATÉGIAI VÁLTÁS RÖVID TÁVÚ PÉNZÜGYI HATÁSAI UGYANAKKOR NAGYON KEDVEZŐTLENEK.

A 2025-ös pénzügyi évre a Porsche a korábban kommunikált 37–38 milliárd eurós árbevételi várakozását fenntartotta, azonban a 6,5–8,5 százalékos működési marzzsal szemben a stratégiai újratervezés és a vámok hatásai miatt már csak enyhén pozitív, de maximum 2 százalékos működési marzsot jelzett előre. A közép- és hosszú távú kilátások is romlottak: a korábbi 15–17 százalékos működési marzscél helyett a Porsche immár 10–15 százalékos sávot prognosztizál.

A Volkswagen csoport számára a Porsche stratégiai fordulata szintén jelentős negatív eredményhatással jár az idei évben. A konszern 5,1 milliárd euró értékű, készpénzmozgással nem járó értékvesztést lesz kénytelen elkönyvelni, ami a működési marzsot a korábbi 4–5 százalékról 2–3 százalékra csökkenti. Ez óriási hatás egy 320 milliárd eurós árbevételű óriás esetében. A befektetői bizalom erősítése érdekében ugyanakkor a Volkswagen csoport jelezte, hogy a 2025 után fizetendő osztalék meghatározásánál ezt a negatív eredményhatást nem veszi figyelembe, így a befektetők a tavalyihoz hasonló kifizetésre számíthatnak.

picture

Autópiaci éhezők viadala

Nagy Bertalan, Somlai-Kiss Máté és Jónap Richárd a Concorde Podcast mai adásában a kihívásokkal teli európai autópiac legfontosabb kérdéseit járja körbe.

A Porsche bejelentése és stratégiai fordulata több üzenetet is hordoz a piac számára. Egyrészt világossá teszi, hogy a Volkswagen csoport prémiummárkái is kénytelenek kompromisszumokat kötni az elektromos átállás lassúsága és a geopolitikai feszültségek közepette. Másrészt megerősíti a konszern azon törekvését, hogy rugalmasabb, több lábon álló termék- és technológiai stratégiát kövessen, amely egyszerre szolgálja ki a hagyományos sportautók rajongóit és az elektromos meghajtás iránt nyitott vásárlókat. Ahogy Jochen Breckner pénzügyi igazgató fogalmazott:

A cél a jövedelmezőség és az ellenálló képesség erősítése. Ez a stratégiai fordulat nem csupán a Porsche jövőjét határozza meg, hanem a Volkswagen csoport egészének alkalmazkodóképességét is a globális autóipar új korszakában.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.